سهرات ليالينا

www.lyalena.own0.com
 
الرئيسيةالبوابةالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 اسئله سياسيه واجابتها بالامثله الشعبيه

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
memo21
مـــشـــرفـــة الـقسـم الاسـلامـى
مـــشـــرفـــة الـقسـم الاسـلامـى


عدد الرسائل : 214
العمر : 30
بلدك :
Personalized field :
Personalized field :
تاريخ التسجيل : 31/12/2008

مُساهمةموضوع: اسئله سياسيه واجابتها بالامثله الشعبيه   2/12/2009, 3:22 pm

بسم الله الرحمن الرحيم

أسئلة سياسية مختلفه لشرح المثل الشعبى المصرى:

س1: بما تصف العلاقات المصرية الاسرائيلية؟
ج1: يا بخت من بات مظلوم و مبتش ظالم



س2: بما تفسر الموقف العربى أمام الأوضاع فى غزة؟
ج2: إذا كان الكلام من فضة فالسكوت من ذهب


س3: بما تصف العلاقات المصرية الأمريكية؟
ج3: اللى أكله ما هو من فأسه ... رأيه ما هو من رأسه


س4: بما تصف سياسة مصر الخارجية؟
ج4: دسنا الأرض اللى ما تنداس و بوسنا اليد اللى ما تتباس لا نابنا لا ذهب و لا نحاس


س5: ما هى سياسة مصر الداخليه؟
ج5: أضرب المربوط يخاف السايب


س6: ما هو نظام الحكم فى مصر؟
ج6: سمك لبن تمر هندى



س7: ما هو موقف الأخوان المسلمين من الحكم؟
ج7: عينى فيه و أقول أخيه


س8: بما تفسر الأداء الحكومى المصرى؟
ج8: إن كان هذا يكيدك أنا أزيدك


س9: بما تصف التصريحات الحكوميه؟
ج9: أسمع كلامك أصدقك أشوف أمورك أستعجب


س10: بما تصف زيادة معدل النمو فى مصر؟
ج10: إن كان الكذب حجة فالصدق أنجى


س11: بما تفسر التغيير الوزارى؟
ج11: ايه يعمل الترقيع فى الثوب البالى


س12: بما تصف الأخبار فى الصحافة الحكومية؟
ج12: قالوا الجمل طلع النخلة أدى الجمل و أدى النخله


س13: بما تفسر ميزانية برنامج البيت بيتك؟
ج13: اللى يعوزه البيت يحرم على الجامع


س14: بما تفسر تضخم ثروة أحمد عز؟
ج14: سبحان العاطى الوهاب من بعد الشبشب و القبقاب

س15: ما هو الفرق بين حزب الوفد و حزب الجبهة الديمقراطية؟
ج15: لا تعايرنى ولا أعايرك دا الهم طايلنى و طايلك

و فى النهاية أعزائى بعد ما شفنا قدرة المثل الشعبى المصرى على تلخيص الكثير من القضايا أحب أنهى حديثى بمثل شعبى أيضا لكنه فى تقديرى كان سبب من أسباب تعاسة الشعب المصرى ألا و هو:

' اللى تعرفه أحسن من اللى ماتعرفوش'

و طبعا هذا المثل إجابه لسؤال معروف أتركه لذكاء حضراتكوا اعمالا بالمثل الشعبى الذى يقول

'من خاف سلم


*************

اتمنى ان ينال الموضوع اعجابكم

وللامانه

منقوووووووول
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ليالينا
الـــمــــديــر الــــعـــام
الـــمــــديــر الــــعـــام


عدد الرسائل : 379
العمر : 27
المهنة :
بلدك :
Personalized field :
Personalized field :
تاريخ التسجيل : 04/12/2008

مُساهمةموضوع: رد: اسئله سياسيه واجابتها بالامثله الشعبيه   2/15/2009, 3:57 pm

ههههههههههههههههههههههههههههه
بجد كلام صح 100%
وعلى رئ المثل
ما هو نظام الحكم فى مصر؟
سمك لبن تمر هندى

شكرا جدا على الموضوع الجميا دة

_________________

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://lyalena.own0.com
memo21
مـــشـــرفـــة الـقسـم الاسـلامـى
مـــشـــرفـــة الـقسـم الاسـلامـى


عدد الرسائل : 214
العمر : 30
بلدك :
Personalized field :
Personalized field :
تاريخ التسجيل : 31/12/2008

مُساهمةموضوع: رد: اسئله سياسيه واجابتها بالامثله الشعبيه   2/16/2009, 1:08 pm

شكرا على مرورك الاجمل بس خد بالك احسن البوكس بيلم هههههههههههه

_________________




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
اسئله سياسيه واجابتها بالامثله الشعبيه
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
سهرات ليالينا :: منتديات سهرات ليالينا المتنوعة :: .:::الــمـنــتـــدى الــــــــعــــــــــــــام:::.-
انتقل الى: